Klassbeskrivningar

Klassbeskrivningar

mammababy

Detta är en kurs som pågår mellan v. 36-40 kostnad 675 kr. Anmälan senast 28/8-19 med namn & kontaktuppgifter samt fakturauppgifter till carina@yogarina.se

Betalning sker via faktura.

Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är nybliven mamma. Yoga kan hjälpa dig att finna lugn i ett kanske nytt kaos, hjälpa dig att acceptera och bli vän med din nya roll, stärka din tro på dig själv och därmed hjälpa dig att bli mer lyhörd för din intuition som du kan behöva som förälder. Yoga hjälper kroppen att bli stark och smidig igen på ett mycket skonsamt sätt. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om du mött utmaningar under din graviditet, förlossning eller tiden efter.

Andningsövningar hjälper dig att finna ro, bättre balans och mer energi kan även hjälpa till att få en orolig baby lugn.

Innan DU börjar yoga behöver du ha läkt ihop och känna att du kan knipa lite igen.

Känner du dig osäker ring gärna Carina 0733-497749

ungdomsyoga

Detta är en kurs som pågår mellan v.36-40 kostnad 355kr. Anmälan senast 28/8-19 med ungdomens namn & kontaktuppgifter samt fakturauppgifter till carina@yogarina.se Betalning sker via faktura.

Yoga för lugn, styrka och smidighet, helt utan fokus på prestation. Alla yogar utifrån sin unika kropp och sin förmåga. Fysikaliska utmaningar, andningsövningar och intentioner/mål som blandas på ett kravlöst sätt.

Yoga handlar om att lära sig lyssna på sin kropp och hitta verktyg som kan hjälpa i vardagen, som att hantera stress, hitta mer fokus och få en mer kärleksfull relation till sig själv.

torsdagstema

Denna klass är för DIG som önskar kombinera yoga med annat och vill inspireras att skapa lite nya rutiner. Kanske kliva utanför dina comfortzoner antingen med yogan eller med löpningen, styrkan eller meditationen (som ju är en del av yogan men kan tappas bort…).

Dessa klasser kommer att ha ett lite annorlunda struktur. De två första 5-veckors omgångarna börjar vi med ca 25 min löpning respektive styrka följt av yoga, som kommer vara både fysisk & yin. Den sista 5-veckors omgången med meditation blir det omvänt först mjukt enkelt yogaflöde sedan stilla i meditation.

Vid löpningen vecka 34-39 (uppehåll v 38), tar vi hjälp av Elmina Saksi med upplägg, hon deltar vid första och andra tillfället (v. 34 & 35)  och DU behöver absolut inte vara en erfaren löpare utan bara intresserad av att förädlas och motiveras. Vi kommer att vara i en park strax bredvid studion. För dig med klippkort dras 2 klipp vid de tillfällen som DU har både Elmina & Carina som delar med sig av sina kunskaper.

Nivå: klassen vänder sig till dig som har lite vana vid fysisk aktivitet och önskar inspiration för att komma vidare. Yogan går att anpassa i olika riktningar för att passa dina unika behov.

Kan vara klokt att ha med torra kläder som snabbt och enkelt går att byta till efter löpningen.

OBS! Endast 14 platser, du måste inte gå varje gång men uppläggen bygger på en progress och förädling.

yoga från grunden

I “Yoga från Grunden” vill vi på ett enkelt sätt titta närmare på olika delar inom yogan, med syfte att det ska vara lättare att välja yogaform och få en större förståelse för yoga i stort och smått. 

Här kan du se vilka veckor: 34, 36, 38, 40, 42, 45, 46, 49. Denna klass ersätter den ordinarie, på olika dagar och olika tider. Varje klass är unik, du kan välja att gå på en eller flera.

NIVÅ: Inga förkunskaper behövs men även du som har yogat en tid är välkommen.

OBS! Endast 10 platser – först till kvarn!

gravidyoga

Det viktigaste under en graviditet är att lyssna på din kropp. Pressa aldrig fram något och vill kroppen vila så ska du göra det. Fokusera på att underhålla, sakta ner, finna lugn och känna in. Yogan kan anpassas helt och hållet efter din dagsform och fysiska förutsättningar. Känn efter vad du behöver och släpp alla krav på prestation. Ta chansen att lära känna dig själv och din bebis, inifrån och ut! Avslutas med avslappning.

happyfriyay

FriYAY klasserna kommer att variera från fredag till fredag. Det kommer att variera vem av oss lärare NI får träffa. Nivån på klasserna kommer att variera men det kommer alltid vara utvecklande och utmanande på ett varierat sätt! Vi vill dela med oss av vår passion för yoga -den är olika & olika är BRA! Mera information kommer vid aktuell fredag, håll kolla på Bokadirekt.se och sociala medier.

Nivå: alla nivåer.

hatha

Ordet Hatha är sanskrit och är uppdelad i Ha, som betyder sol och Tha som betyder måne. I en Hatha yoga klass balanseras den mer kraftfulla energin, men den mer lugna för att finna en stabilitet och ett inre lugn. Med Hatha yoga som bas blandas klasserna med både lugnare och mer intensiva flöden där alignment (hållning) och pranyama (andning) står i centrum. De statiska positionerna ökar din flexibilitet och bygger upp styrka i dina muskler så de blir långa och du får bättre uthållning. Detta resulterar i att kroppens energier kan flöda mer fritt och minska obalanser. Vi tar oss stegvis in i positionerna för att du ska hitta din egen nivå av intensitet. Avslutas med avslappning.

I Hatha yoga kan vi stannar vi lite längre i positionerna/asana. Lägger vikt vid andetaget, förberedande & under tiden vi förflyttar våra kroppar. Vi använder i bland fokus övningar/kriyas för att hjälpa våra sinnen och tankar att vara del av yoga praktiken. 

Nivå:  enkel & medel.

ishta

I den här klassen använder vi oss av olika tekniker för att skapa balans och harmoni. Med Hatha Yogan som grund kombinerar vi flöde och hållning för att skapa en trygg miljö för att hitta sin egen nivå.  Ibland en eller flera yin-positioner, utifrån vad gruppen signalerar. Din egen dagsform och dina förutsättningar sedan tidigare formar övningarna som går att modifiera så de blir både lättare och mer krävande, utifrån DIG. Avslutningen är alltid en savasana och sedan kan du välja att stanna på meditation där vi använder olika tekniker för att finna stillhet.

ISHTA Yoga är en blandning av anrika yogiska, tantriska och ayurvediska tekniker med syfte att harmonisera och balansera individen efter hens egna förutsättningar och behov.

Nivå: enkel & medel.

Meditation

Denna klass är GRATIS och vänder sig till ALLA som är nyfikna på att meditera. Vi kommer att använda olika tekniker, ibland guidade ibland mer i tystnad.

Här kan du välja att delta på klassen innan eller komma in direkt.

medicinsk yoga

Medicinsk yoga är en mjukare form av Kundaliniyoga, där fokus ligger på andning, avspänning och rörlighet. Yinyoga är en mer passiv stretch, där man arbetar med bindväven. Kombinationen ger dig en härlig, lugn yogastund där du sträcker ut hela kroppen och ökar rörligheten i såväl muskler och leder som i fascian. Varje pass har ett tema hämtat från Kundalinifilosofin eller traditionell kinesisk medicin. Vi börjar med andningsövningar och avslutar med en kortare meditation för en helhetsupplevelse av avspänning och återhämtning.

rocket

En flödande-, fysisk-, dynamisk yoga med rötterna ifrån Ashtangans Primary och Intermediate serier.

Lite högre tempo, med större fokus på styrkeuppbyggnad och mobilitet där både armbalanser och inversioner dyker upp lite här och var.

Under en Rocketklass kommer du att svettas, kunna utmana dig själv och ha möjligheten att kliva ur din comfort zone på ett tryggt och klokt sätt tillsammans med din lärare.

Det allra viktigaste dock är att ha riktigt roligt. 

Att testa, att ramla, att skratta, inte ta sig själv på för stort allvar och att känna livet i sig – det är Rocket Vinyasa!

Nivå: fortsättning, du behöver ha utövat yoga under en längre period & känna dig bekväm med att flöda igenom i en solhälsning/surya namskar utan guidning.

ashtanga flow

Grunden i denna klass bygger på den traditionella ashtangayogans sekvenser. Yogaläraren modifierar för att göra den mer tillgänglig för fler, där av Ashtanga Flow. Det är en dynamisk och kraftfull form av yoga där andning och positioner/asana flätas samman under det flöde som binder ihop de olika positionerna med varandra. Avslutas med avslappning.

Nivå: medel, mycket går att modifiera men du bör ha viss erfarenhet att träna din kropp.

stolsyoga

Enkel yoga där vi använder stolar att sitta på och ta stöd av. Övningarna anpassas efter varje unik individs behov som kan vara rörlighet i axlar, uppresning från golv/stol eller att kunna ta djupare & lugnare andetag. Avslutas med avslappning.

Gruppen har ett max antal på 7 deltagare.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs!

terapeutisk

I den terapeutiska yogan jobbar vi från de små rörelser mot de större, repeterar ofta många gånger och låter det enkla vara det viktiga. Vi använder ofta olika typer av bollar för att hitta de områden vi fokuserar på.

Denna klass passar dig som kanske har haft begränsningar att klara av den mer flödande yogan på grund av smärtor och skador. Det passar även för dig som behöver finna balans mellan flöde och stillhet. Den passar även dig som vill arbeta lite lugnare för att finna grundning och linjering i yogan, som vill utforska yogan inifrån och ut. Avslutas med avslappning.

Nivå: enkel, inga förkunskaper krävs.

vinyasa

Behagligt fysiskt flöde mellan de olika positionerna/asanas. Mjukt och utifrån din rörlighet och styrka utforskar vi våra förmågor, utmanar oss samtidigt som vi använder vår klokskap för att inte pressa oss. Andningen kopplas ihop med rörelsen så syresättningen och energiflödena i kroppen får möjlighet att flöda mer fritt. Avslutas med avslappning.

Nivå: både enkel & medel.

yin

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 2-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.  Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi. Avslutas med avslappning.

Nivå: Enkel, inga förkunskaper behövs.

kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en dynamisk men mjuk yogaform med en andlig och spirituell inriktning. 

Fokus ligger på att frigöra blockeringar så vår energi (prana) kan stiga genom kroppen, skapa balans genom andningsteknik och meditation. Vi praktisera förutbestämda yogapass (kriya) med positioner (asana) bestående av lugna eller snabba, repetitiva rörelser. Positionen kombineras med andningstekniker (pranayama) som stärker effekten. Vi använder oss utav mantran (ljud/vibrationer) för att höja medvetenheten. Avslutningsvis följer en längre vila för att interagera effekten av passet samt meditation. Meditationen kan både vara stillsam och tyst eller i rörelse och mantra. Kundalini står för medvetenhet, att bli medveten om sina tankar, känslor och kropp. 

Målet med kundaliniyoga är att skapa fullkomlig närvaro genom att frigöra kundalinienergin från nedre delen av kroppen. 

Nivå: medel, kan anpassas för att bli enklare.

yinyasa

Klassen innehåller sköna, lugna flöden för att släppa på spänningar, mjuka upp stelhet i leder och smörja sinne ihop med stillsamheten i yinyoga, övningar med fokus på bindväven. Vi avslutar med en längre avslappning.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs.

gentlemen

Ursprungligen skapades yoga av män för män!

Säger du “jag är för smutsig för att duscha”… alltså inte för stel för att yoga!!

Vi kommer att utforska lite olika yogaformer & tekniker för att både bygga fysisk & mental styrka, stabilitet & flexibilitet. Avslutas med avslappning.

 

Nivå: enkel, det finns anpassningar för att göra övningarna tillgängliga för var och ens unika behov.

Positiva effekter som yogan kan ge:

Skapa lugn både mentalt och fysiskt.

Minska stress.

Förbättra sömn.

Öka kroppsmedvetenheten.

Stärka självförtroendet.

Göra dig lugnare och gladare.

Ge en smidigare och rörligare kropp.

Stärka upp kroppens muskler och leder.

Förebygga skador.

Öka fokus.

Öka koncentrationsförmågan.

Öka cirkulationen i kroppen.

global

Global Yoga är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst blandas i yogaklasser med precision och flöde. Avslutas med avslappning.

Nivå: medel, mycket går att modifiera men du bör ha viss erfarenhet att träna din kropp.

Yoga ett fantastiskt verktyg i livet för dig som vill skapa mer balans fysiskt, mentalt och andligt! Passar alla, det behövs bara anpassas unikt. Vår förhoppning är att du ska få pröva, öva, njuta och lära känna din ”yogiska” kropp. Upptäcka nya vinklar, insikter, skrymslen, muskler.

Du kan alltid hitta en klass som passar dig beroende på vad du känner att du behöver. Det viktigaste inom yoga är att du lyssnar till dina egna behov vilka naturligt ständigt är under förändring.

Namasté