Klassbeskrivningar

Y O G A – ett fantastiskt verktyg i livet för dig som vill skapa mer balans fysiskt, mentalt och andligt! Passar alla, det behöver bara anpassas unikt. Vår förhoppning är att du ska få pröva, öva, njuta och lära känna din ”yogiska” kropp. Upptäcka nya vinklar, insikter, skrymslen, muskler.

Du kan alltid hitta en klass som passar dig beroende på vad du känner att du behöver. Det viktigaste inom yoga är att du lyssnar till dina egna behov vilka naturligt ständigt är under förändring.

Namasté

Klassbeskrivningar

nyhet! fys

Funktionell träning (oftast) utan redskap. Träning för att stärka upp kroppen, klara av vardagen bättre och förebygga skador. Styrka, kondition och uthållighet blandas med teknik men framför allt rörelseglädje.

NYHET! YOGA NIDRA

Yoga nidra är en guidad meditationsteknik som även kallas yogisk sömn och som utförs liggandes i savasana, död mans position. Yoga nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar. På sanskrit betyder nidra sömn och yoga nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen då vi tas in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning. 

Att tänka på när du praktiserar yoga nidra

• Precis som med all praktik så ger övning färdighet. Ju mer du praktiserar yoga nidra, desto bättre blir det.

• Se till att ligga bekvämt och hjälp gärna kroppen med bolster, kuddar och filtar för att verkligen kunna slappna av.

• Självklart ska inte yoga nidra användas istället för vår nattliga sömn. Men i och med den djupverkande återhämtande effekten kan yoga nidra ge oss vila som ersätter exempelvis förlorad sömn. Det ger även kroppen chansen att komma ner i varv och vila när vi är under stress.

ishta

I den här klassen använder vi oss av olika tekniker för att skapa balans och harmoni. Med Hatha Yogan som grund kombinerar vi flöde och hållning för att skapa en trygg miljö för att hitta sin egen nivå.  Ibland en eller flera yin-positioner, utifrån vad gruppen signalerar. Din egen dagsform och dina förutsättningar sedan tidigare formar övningarna som går att modifiera så de blir både lättare och mer krävande, utifrån DIG. Avslutningen är alltid en savasana.

ISHTA Yoga är en blandning av anrika yogiska, tantriska och ayurvediska tekniker med syfte att harmonisera och balansera individen efter hens egna förutsättningar och behov.

Nivå: enkel & medel.

yin

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 2-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.  Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi. Avslutas med avslappning.

Nivå: Enkel, inga förkunskaper behövs.

Andningsyoga

Att andas är en automatiserad funktion i kroppen – något som bara händer. Om du skulle behöva se till att du andas hela tiden skulle du inte få mycket annat gjort om dagarna, och inte heller kunna sova.

Andningen är en nyckel till vårt autonoma nervsystem som kan få hjälp med att balanseras. Den balanserar gas och broms genom att aktivera det parasympatiska systemet. När du är stressad går du på högvarv utan denna aktivering, vilket på sikt kan leda till stressrelaterade sjukdomar. På samma sätt är andningen ett effektivt verktyg när du är tung och trött och kan då aktivera det sympatiska nervsystemet för att ge dig en energikick.

Fördelar med fokus på andning och olika övningar

  • Bidrar till att minska stress och främja avslappning.
  • Kan öka koncentrationsförmågan.
  • Förankrar dig i nuet.
  • Aktiverar det parasympatiska nervsystemet som ger lugn och ro.
  • Kan öka syreintaget i kroppen vilket gör dig mer alert och pigg.
  • Kan bidra till att lugna oroliga magar.
  • Kan öka lungkapaciteten.
  • Kan ha en uppvärmande eller nedkylande effekt på kroppen – beroende på övning.

Du kommer att få lära dig om andningens anatomi, olika sätt att få kontakt med de muskler som naturligt aktiveras när vi har hittat vårt ”naturliga andetag” & flera tekniker utifrån yogans klokskap. Andningsövningarna kopplas ihop med enkla rörelser på golvet, på stol eller mot vägg.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs.

ashtanga flow

Grunden i denna klass bygger på den traditionella ashtangayogans sekvenser. Yogaläraren modifierar för att göra den mer tillgänglig för fler, där av Ashtanga Flow. Det är en dynamisk och kraftfull form av yoga där andning och positioner/asana flätas samman under det flöde som binder ihop de olika positionerna med varandra. Avslutas med avslappning.

Nivå: medel, mycket går att modifiera men du bör ha viss erfarenhet att träna din kropp.

sweat & samadhi

En härlig mix, varför nöja sig med det ena när man kan få så mycket mera!

Upplägget är olika för varje gång men bygger på funktionell styrka (inte nödvändigtvis yoga-övningar),  härliga yogiska flöden, yin, meditation & filosofi.

 

Nivå: enkel till medel, bra om du har viss erfarenhet att vara fysiskt aktiv

happyfriyay

FriYAY klasserna kommer att variera från fredag till fredag. Det kommer att variera vem av oss lärare NI får träffa. Nivån på klasserna kommer att variera men det kommer alltid vara utvecklande och utmanande på ett varierat sätt! Vi vill dela med oss av vår passion för yoga -den är olika & olika är BRA!

Mera information kommer vid aktuell fredag, håll kolla på studion och sociala medier.

Nivå: alla nivåer.

stolsyoga

Enkel yoga där vi använder stolar att sitta på och ta stöd av. Övningarna anpassas efter varje unik individs behov som kan vara rörlighet i axlar, uppresning från golv/stol eller att kunna ta djupare & lugnare andetag. Avslutas med avslappning.

Gruppen har ett max antal på 7 deltagare.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs!

enkel yoga

I denna klass kommer vi att blanda olika yoga former, utgå från dina förutsättningar och jobba från grunden och vidare både utifrån den fysiska yogan med positioner/asanas, andning/pranayama och meditation. Vi använder olika typer av props så som klossar, remmar & kuddar/bolster för att lättare kunna hitta in i positionerna. Avslutas med avslappning.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs.

medicinsk yoga

Medicinsk yoga är en mjukare form av Kundaliniyoga, där fokus ligger på andning, avspänning och rörlighet. Yinyoga är en mer passiv stretch, där man arbetar med bindväven. Kombinationen ger dig en härlig, lugn yogastund där du sträcker ut hela kroppen och ökar rörligheten i såväl muskler och leder som i fascian. Varje pass har ett tema hämtat från Kundalinifilosofin eller traditionell kinesisk medicin. Vi börjar med andningsövningar och avslutar med en kortare meditation för en helhetsupplevelse av avspänning och återhämtning.

terapeutisk

I den terapeutiska yogan jobbar vi från de små rörelser mot de större, repeterar ofta många gånger och låter det enkla vara det viktiga. Vi använder ofta olika typer av bollar för att hitta de områden vi fokuserar på.

Denna klass passar dig som kanske har haft begränsningar att klara av den mer flödande yogan på grund av smärtor och skador. Det passar även för dig som behöver finna balans mellan flöde och stillhet. Den passar även dig som vill arbeta lite lugnare för att finna grundning och linjering i yogan, som vill utforska yogan inifrån och ut. Avslutas med avslappning.

Nivå: enkel, inga förkunskaper krävs.

Meditation

Denna klass är GRATIS och vänder sig till ALLA som är nyfikna på att meditera. Vi kommer att använda olika tekniker, ibland guidade ibland mer i tystnad.

Här kan du välja att delta på klassen innan eller komma in direkt.

vinyasa

Behagligt fysiskt flöde mellan de olika positionerna/asanas. Mjukt och utifrån din rörlighet och styrka utforskar vi våra förmågor, utmanar oss samtidigt som vi använder vår klokskap för att inte pressa oss. Andningen kopplas ihop med rörelsen så syresättningen och energiflödena i kroppen får möjlighet att flöda mer fritt. Avslutas med avslappning.

Nivå: både enkel & medel.

soft rocket

En flödande-, fysisk-, dynamisk yoga med rötterna ifrån Ashtangans Primary och Intermediate serier.

Lite högre tempo, med större fokus på styrkeuppbyggnad och mobilitet där både armbalanser och inversioner dyker upp lite här och var.

Under en Rocketklass kommer du att svettas, kunna utmana dig själv och ha möjligheten att kliva ur din comfort zone på ett tryggt och klokt sätt tillsammans med din lärare.

Det allra viktigaste dock är att ha riktigt roligt.

Att testa, att ramla, att skratta, inte ta sig själv på för stort allvar och att känna livet i sig – det är Rocket Vinyasa!

Nivå: medel, mycket går att modifiera men du bör ha viss erfarenhet att träna din kropp.

 

ROCKET

Nivå: fortsättning, du behöver ha utövat yoga under en längre period & känna dig bekväm med att flöda igenom i en solhälsning/surya namskar utan guidning.

yinyasa

Klassen innehåller sköna, lugna flöden för att släppa på spänningar, mjuka upp stelhet i leder och smörja sinne ihop med stillsamheten i yinyoga, övningar med fokus på bindväven. Vi avslutar med en längre avslappning.

Nivå: enkel, inga förkunskaper behövs.

kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en dynamisk men mjuk yogaform med en andlig och spirituell inriktning. 

Fokus ligger på att frigöra blockeringar så vår energi (prana) kan stiga genom kroppen, skapa balans genom andningsteknik och meditation. Vi praktisera förutbestämda yogapass (kriya) med positioner (asana) bestående av lugna eller snabba, repetitiva rörelser. Positionen kombineras med andningstekniker (pranayama) som stärker effekten. Vi använder oss utav mantran (ljud/vibrationer) för att höja medvetenheten. Avslutningsvis följer en längre vila för att interagera effekten av passet samt meditation. Meditationen kan både vara stillsam och tyst eller i rörelse och mantra. Kundalini står för medvetenhet, att bli medveten om sina tankar, känslor och kropp. 

Målet med kundaliniyoga är att skapa fullkomlig närvaro genom att frigöra kundalinienergin från nedre delen av kroppen. 

Nivå: medel, kan anpassas för att bli enklare.

hatha

Ordet Hatha är sanskrit och är uppdelad i Ha, som betyder sol och Tha som betyder måne. I en Hatha yoga klass balanseras den mer kraftfulla energin, men den mer lugna för att finna en stabilitet och ett inre lugn. Med Hatha yoga som bas blandas klasserna med både lugnare och mer intensiva flöden där alignment (hållning) och pranyama (andning) står i centrum. De statiska positionerna ökar din flexibilitet och bygger upp styrka i dina muskler så de blir långa och du får bättre uthållning. Detta resulterar i att kroppens energier kan flöda mer fritt och minska obalanser. Vi tar oss stegvis in i positionerna för att du ska hitta din egen nivå av intensitet. Avslutas med avslappning.

I Hatha yoga kan vi stannar vi lite längre i positionerna/asana. Lägger vikt vid andetaget, förberedande & under tiden vi förflyttar våra kroppar. Vi använder i bland fokus övningar/kriyas för att hjälpa våra sinnen och tankar att vara del av yoga praktiken. 

Nivå:  enkel & medel.

global

Global Yoga är en utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Tekniker från både öst och väst blandas i yogaklasser med precision och flöde. Avslutas med avslappning.

Nivå: medel, mycket går att modifiera men du bör ha viss erfarenhet att träna din kropp.

gentlemen

Ursprungligen skapades yoga av män för män!

Säger du “jag är för smutsig för att duscha”… alltså inte för stel för att yoga!!

Vi kommer att utforska lite olika yogaformer & tekniker för att både bygga fysisk & mental styrka, stabilitet & flexibilitet. Avslutas med avslappning.

 

Nivå: enkel, det finns anpassningar för att göra övningarna tillgängliga för var och ens unika behov.

Positiva effekter som yogan kan ge:

Skapa lugn både mentalt och fysiskt.

Minska stress.

Förbättra sömn.

Öka kroppsmedvetenheten.

Stärka självförtroendet.

Göra dig lugnare och gladare.

Ge en smidigare och rörligare kropp.

Stärka upp kroppens muskler och leder.

Förebygga skador.

Öka fokus.

Öka koncentrationsförmågan.

Öka cirkulationen i kroppen.

KURSER

Blir det ingen kurs återbetalas hela beloppet. Öppet köp i två veckor. 

gravidyoga

Kurs 5 gånger
Vecka 14-18
Fre kl 13.00-14.00 på NTC

Max 5 minst 5 st

Kostnad: 675kr

Anmälan senast 31 mars till carina@yogarina.se

Det viktigaste under en graviditet är att lyssna på din kropp. Pressa aldrig fram något och vill kroppen vila så ska du göra det. Fokusera på att underhålla, sakta ner, finna lugn och känna in. Yogan kan anpassas helt och hållet efter din dagsform och fysiska förutsättningar. Känn efter vad du behöver och släpp alla krav på prestation. Ta chansen att lära känna dig själv och din bebis, inifrån och ut! Avslutas med avslappning.

NYHET! mini-kurser

Mini-kurser á 20 minuter x 3 (mån, tis och ons) kl 16.00-16.20

Varje kurs har ett specifikt tema. Du deltar online 🎬

Vecka 5 – Yoga utanför matten med Elin Tapper

Vecka 7 –  Yoga Nidra med Carina Ström

Vecka 9 – Armbalanser med Helena Frykholm

Vecka 11 – Rock ‘n’ Boll med Carina Ström

Vecka 13 –  Balans från topp till tå med Carina Ström

Vecka 15 – Styrkeyoga med Helena Frykholm

Du bokar dig som vanligt på Momoyoga. Du betalar med 1 klipp för 3 ggr x 20 min. Samma kostnad och rutiner som för en ordinarie klass. 

Lördagen samma vecka har du möjlighet att följa upp din minikurs på en fristående klass med samma tema. Den ingår ej i minikursen. 

artros-yoga

Ingen pågående kurs just nu, kontakta gärna Carina vid intresse!

carina@yogarina.se

Artros kan inte botas, men vi behöver behålla så mycket som möjligt av vår rörlighet och styrka! Yogan kan på ett fantastiskt sätt hjälpa till med detta.

Genom sin fokus på andetaget och det ”inre klimatet” hjälper yogan oss att sänka våra stressnivåer vilket bidrar till att spänningar och oron för smärta kan minska. Detta kan även främja en bättre sömn och underlätta 

vardagsaktivitet. Även om rörelse är bra medicin vid artros, är vissa former av rörelse bättre än andra. Yogans rika rörelseomfång leder exempelvis vätska in i varje hörn och spricka i leden, vilket är bra. 

Det man generellt kan säga är att yoga hjälper människor att dels känna sig säkrare över kroppens förmåga och dels hjälper dem se den kroppsintelligens kroppen faktiskt har. Om vi lyssnar på den!

Under denna kurs kommer vi att få lära oss mer om artros och hur du kan modifiera olika rörelser utifrån dina unika förutsättningar. Vi kommer att jobba med att bli starkare & funktionellt rörligare med en förhoppning att du efter denna kurs ska kunna delta i klasser på vårt ordinarie schema och/eller ha hittat ett bra komplement till din övriga träning …

–Carina Ström som håller i kursen är yogalärare, fysioterapeut och drabbad av artos.

ungdomsyoga

Ingen pågående kurs just nu, kontakta gärna Carina vid intresse!

carina@yogarina.se

Yoga för lugn, styrka och smidighet, helt utan fokus på prestation. Alla yogar utifrån sin unika kropp och sin förmåga. Fysikaliska utmaningar, andningsövningar och intentioner/mål som blandas på ett kravlöst sätt.

Yoga handlar om att lära sig lyssna på sin kropp och hitta verktyg som kan hjälpa i vardagen, som att hantera stress, hitta mer fokus och få en mer kärleksfull relation till sig själv.

mammababy

Ingen pågående kurs just nu, kontakta gärna Carina vid intresse!

carina@yogarina.se

Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är nybliven mamma. Yoga kan hjälpa dig att finna lugn i ett kanske nytt kaos, hjälpa dig att acceptera och bli vän med din nya roll, stärka din tro på dig själv och därmed hjälpa dig att bli mer lyhörd för din intuition som du kan behöva som förälder. Yoga hjälper kroppen att bli stark och smidig igen på ett mycket skonsamt sätt. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om du mött utmaningar under din graviditet, förlossning eller tiden efter.

Andningsövningar hjälper dig att finna ro, bättre balans och mer energi kan även hjälpa till att få en orolig baby lugn.

Innan DU börjar yoga behöver du ha läkt ihop och känna att du kan knipa lite igen.

Känner du dig osäker ring gärna Carina 0733-497749

yoga-Johans meditation

Ingen pågående kurs just nu, kontakta gärna Carina vid intresse!

carina@yogarina.se

Målet med kursen är att du ska:

• Få kunskap om olika meditationstekniker och olika verktyg för ökat välbefinnande.

• Lära dig om den senaste forskningen gällande meditation och dess effekter på hälsa och välmående.

• Bli en del av en trygg och medkännande grupp som hjälper och stöttar varandra. Du deltar på ett sätt som du känner dig bekväm med.

• Öka din självkännedom

• Finna lugn och ro fysiskt mentalt och själsligt.

Under kursen kommer du att få del av hemuppgifter och inspelade meditationer som hjälper dig att komma igång med eller fördjupa din meditationspraktik.

Varje klass har ett eget tema och innehåller en inledande avslappning eller meditation och ytterligare en längre meditation. Vi fördjupar kunskaperna genom en föreläsning och gruppdiskussion. I slutet av varje klass får du en hemuppgift som ger dig möjlighet att träna på egen hand mellan kurstillfällena.

Du kommer att få stöd i din utveckling genom erfarenhetsutbyte och diskussioner i gruppform.

Tema för de olika klasserna i höst är: 

  1. Uppmärksamhet och närvaro
  2. Tacksamhet
  3. Savoring (att medvetet förstärka positiva upplevelser)


Tema för vårens klasser är:

  1. Autopilot och impulskontroll
  2. Mindfulness
  3. Kärleksfull Vänlighet / Metta

Namasté
Johan

helenas inversioner (upp-och-ner)

Ingen pågående kurs just nu, kontakta gärna Carina vid intresse!

carina@yogarina.se

3 tillfällen där du kommer få möjlighet att utveckla dina inversioner och armbalanser efter din nivå.

Vi kommer att jobba med ingång, att hålla, hur man klokast lämnar eller kanske tar sig vidare till en ny position.

Styrkeuppbyggnad, teknik, anatomi och andning kommer att vara fokuspunkterna kring varje placering.

Kursen vänder sig till:

– dig som inte kan så mycket ännu och vill lära dig.

– dig som kämpar på och behöver tips.

– dig som känner dig säker och vill ta dig vidare.

(Vissa förkunskaper är alltså en förutsättning).